Voel jij je soms ook net een uitgeperste sinaasappel? Ik af en toe wel. En ik spreek steeds meer mensen die dat vaker dan eens per maand hebben.

Hoe komt dat nou? Willen we teveel? Wil onze omgeving teveel? Ik denk dat het een combinatie is. We willen sporten, werken, uitrusten, reizen, lezen, samen leuke dingen doen. We hebben een missie en willen ons werk graag afmaken We hebben gevoelens en willen genieten. We leven met verwachtingen van buiten en van binnen. Dat wringt regelmatig.

Als het een tijdje niet lekker loopt wil je graag snappen hoe het zit. Maar er zijn soms zoveel factoren die daarbij meespelen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, of niet weet waar te beginnen. Af en toe wil je gewoon even kunnen vertellen waar je mee zit en bevestiging krijgen dat je goed bezig bent. Of juist te horen krijgen dat je inderdaad beter wat tijd voor jezelf kunt nemen.

Maar onze partner heeft het misschien al zo vaak gehoord en al zo vaak gezegd: ‘Als ik jou was dan….’. Onze kinderen staan nooit op ‘pauze’. Onze familie ziet ons regelmatig nog als het kind dat we ooit waren. Dat levert vaak tips op die niet meer passen bij de volwassen mens die we nu zijn. Vrienden en vriendinnen hebben het druk net als wij. Wat te doen?

Er is namelijk niks aan om als een uitgeperste sinaasappel op de bank liggen. Dat kan best eens een keer maar moet niet te lang duren. Hoe zorg je ervoor dat je niet vastloopt?

TIPS

1.Eet elke dag veel verse groenten en wat fruit.

2.Drink minstens 1 liter schoon water naast wat je verder drinkt.

3.Houd het bij 3 kopjes koffie per dag max. (Als je namelijk eenmaal op cafeïne en adrenaline loopt ga je ergens een keer onderuit.)

4.Sta minstens elk uur even op om staande te werken of een stukje te lopen.

5.Wandel per dag minstens 30 minuten.

6.Slaap ongeveer 8 uur per nacht.

7.Kijk eens een halve dag niet op je mobiel.

ALARMFASE

Heb je daar allemaal geen tijd (meer) voor? Dan ben je in alarmfase ORANJE.

Kun je een weekje die 7 tips opvolgen niet eens meer opbrengen? Dan zit je in alarmfase ROOD.

Doe dan een lichamelijk check bij de huisarts en als die zegt dat er op dat gebied niets te vinden is, zoek alsjeblieft goede hulp. Om je hart te luchten en druk van de ketel te halen. Om een sterk plan te maken om je vitaliteit te herstellen en bewaken. Om jezelf in de toekomst niet meer zo ver uit te persen dat je niet met 1 dag bijslapen en bijkomen weer bijgetrokken bent.

En vooral om weer helder in beeld te krijgen wat je echt belangrijk vindt in jouw leven.