Lekker werken, dat wil toch iedereen

Met lekker werken bedoel ik dat het prettig aanvoelt waar je mee bezig bent dus o.a.:

  • Dat de dag niet ‘pff…ellenlang’ lijkt te duren.
  • Dat je je vrij voelt om even pauze te nemen om op te laden of ruimte te maken voor nieuwe inspiratie.
  • Dat je je als volwassene met interne verantwoordelijkheidsgevoel behandeld voelt en voor vol wordt aangezien.
  • Dat je jezelf waardeert om wat je doet.
  • Dat je voldoende feedback krijgt en op een opbouwende manier.
  • Dat er niet achter je rug om wordt geroddeld of beslist
  • Dat je voldoende ondersteuning krijgt o.a. om skills en creativiteit te laten groeien en bloeien.
  • Dat je stem gehoord wordt.

Laten we eerlijk zijn

In het gunstigste geval werk je 90 % van de tijd lekker. De rest van de tijd voelt werken aan als vermoeiend, saai of frustrerend. Een minimale hoeveelheid lekker-werken-tijd is noodzakelijk om je vitaliteit en gezondheid in balans te houden. Dat betekent minstens 70% ‘lekker werken’ en 30% ‘mhbah’.

Lekker-werken-check

Je kunt werken vanuit 4 kanten bekijken om te checken of je lekker werkt of niet:

  1. De uiterlijke vorm van je werk qua loon en werkomstandigheden
  2. De innerlijke, persoonlijke beleving van je werk
  3. De innerlijke beleving van jullie samenwerking en communicatie
  4. De uiterlijke structuur van jullie organisatie

1. De uiterlijke vorm van je werk qua opbrengst en werkomstandigheden

Krijg je genoeg geld om van te leven? Zijn er gezonde omstandigheden op je werkplek qua temperatuur, frisse lucht, zonlicht, werktijden, werkvariatie en voldoende kunnen bewegen gedurende de dag? Is er gezond eten en drinken binnen handbereik, een goede stoel, zijn dat soort basiszaken aanwezig? Zo niet, dan kunnen ze een hoop ongemak veroorzaken en je onnodig afleiden van lekker werken.

2. Je innerlijke, persoonlijke beleving van je werk

Weegt je inzet en betrokkenheid op tegen de verdiensten? Niet alleen qua geld maar ook qua waardering en nieuwe dingen leren? Kun je jezelf zijn qua inhoud van je werk? Passen je werkzaamheden bij je passie en potentieel of heb je eerder het gevoel dat je je roeping misloopt? Ziet men wie je bent en wat je aan ruimte en ondersteuning nodig hebt voor zowel professionele als persoonlijke ontwikkeling? Voel je je in contact met geheel jezelf tijdens het werk of schakel je een deel van jezelf uit tot ‘einde werktijd’? Als dat laatste zo is, berg je dan maar want dat werkt echt niet goed op de langere termijn.

3. De innerlijke beleving van jullie samenwerking en communicatie

Kun je jezelf zijn qua onderlinge contacten met klanten en collega’s? Is de communicatie transparant of is er juist veel geroddel of agressie? Krijg je welwillende feedback of juist pijnlijk klappen en steken onder water? Krijg je wel heldere leiding? Werkt je zelfsturende team wel goed? Draagt iedere collega het beloofde steentje ook echt bij aan het geheel? Zo niet, dan kan dat een heel gespannen sfeer opleveren. Als dat te lang duurt werkt het ondermijnend voor jouw gezondheid en ook voor het gezamenlijke resultaat.

4. De uiterlijke structuur van jullie organisatie

Werkt het bedrijfsplan uitnodigend of heb je vaak te maken met een moeras aan regelgeving? Probeert ‘men’ met te weinig mensen en middelen een bepaalde productie af te dwingen? Verschuilt ‘men’ zich bij problemen achter ‘het systeem’? Sluit je bedrijf qua waarden of toewijding te weinig aan bij wat er nodig is voor het milieu en de samenleving en gaat dat je aan het hart? Neem je antwoorden hierop zeer serieus. Bij een teveel aan stagnatie en gebrek aan zingeving verpietert je werklust en in het ergste geval ook je levenslust.

Heb je iemand nodig die meekijkt naar ‘the whole package’?

Je hebt nu een globale scan van de gezondheidsrisico’s van jouw werk. Heb je iemand nodig om gefocust mee te kijken naar het grote geheel en de diverse onderdelen? Neem dan contact op via www.consciousinterconnection.nl/contact of mar.de.natris@gmail.com voor het maken van een vrijblijvende Skype afspraak / persoonlijke kennismaking / uitleg over mijn CConnect-methode©.